České hry co obletěly svět
Začalo to u na koleně tvořených adventur a skončilo u titulů, které nám i dnes může závidět celý svět. Dnes si připomeneme hry, které vytvořili naši domácí vývojáři a které se mohly rovnat těm nejlepším zahraničním titulům té doby.
Je čas prázdnin a tedy ideální doba na takové to menší letní vzpomínání. Dnes jsme si vzali na paškál to nejlepší, co za uplynulé léta vzniklo v naší rodné domácí kotlině. České hry, to byly ze začátku hlavně adventury. Proč byl tento, dnes již silně okrajový žánr tak populární je nasnadě - výroba takové hry není zase tak náročná, jako u ostatních stylů her. Postupem času se ovšem začalo blýskat na časy, až vznikly opravdové perly, které nám i v dnešní době může závidět celý svět. Pojďme si tedy připomenout tituly, které nám udělaly ve světě dobré jméno.
Ještě než začneme, dovolte menší poznámku. Je zajímavé, jak se k začátkům české herní historie postavili tehdejší herní novináři. Jako jeden muž totiž přivírali nad prvními českými hrami obě oči a udělovali hodnocení, která byla „přímo šitá“ na tehdejší situaci. Tak si hry, které by jinak v celosvětovém měřítku obdrželi hodnocení kolem 30-40%, z recenzí odnášeli o více než 30 bodů více. To se postupem času, jak se hry stávali lepší a lepší samozřejmě změnilo, ale opět se ukázalo, že "česká národní hrdost" stále existuje.
Těžko určit, která se zde prezentovaných her je nejlepší a ani to není účelem tohoto článku. Jednotlivé hry jsou proto řazeny čistě podle abecedy. Stejně tak se věnujeme jen těm "prvním" titulům, které si své jméno musely těžce vydobít, i když se většina z nich dočkala "mnohdy i lepšího" pokračování.
HIDDEN & DANGEROUS
Píše se rok 1999 a v té době, v ještě malé firmičce Illusion Softworks, vzniká hra na přímou zakázku pro zahraniční trh. H&D byla 3D akcí, v té době to byl hodně populární žánr, z druhé světové války. Úkolem hráče bylo ovládat 4 vojáky, které si před začátkem mise sám vyzbrojil a v průběhu akce se mezi nimi mohl i libovolně přepínat. Kromě v té době skvělého a propracovaného enginu se mohla hra pochlubit i skvělým designem misí a chytlavou hratelností. Občasné kritiky se dostávalo až přílišné realističnosti a s tím spojené vysoké obtížnosti. Hra byla dokonce pojmenovávána jako jinak zpracované Commandos, což byla pochvala nejvyšší úrovně.
H&D byla v podstatě první hrou, která se dokázala vyrovnat titulům zahraniční produkce. Do té doby byly české hry něco, nad čím se přivírají oči a o čem se ani nepředpokládá, že by se mohlo AAA titulům vyrovnat. Tou správnou injekcí byl vstup zahraničního investora – Take 2, který jistě kromě tolik potřebných peněz, přispěl i cennými radami. To, že si Take 2 v té době vybrali tu nejlepší firmu dokazuje i fakt, že další dvě hry uvedené v dnešní článku pocházejí z dílen IS. Ti si od nás zaslouží i dodatečnou obrovskou pochvalu, protože H&D vydali po letech v upravené a vylepšené DELUXE verzi, kterou nabídli zadarmo ke stažení na internet. Jen tak dál a houšt.
Pokud jste tedy neměli ještě tu možnost, rozhodně H&D vyzkoušejte a zahrejte si ji v plné „Deluxe“ verzi: [games.tiscali.cz mirror]
MAFIA
Další hra od Illusion Softworks. Hlavním hrdinou je mafián jménem Tommy. Celá Mafia staví především na hodně silném příběhu. V intru se setkáváme s Tommym, jakožto vysloužilým mafiánem, který má už všeho toho zabíjení dost a chce se vším skončit. Setkává se proto v restauraci s policistou a vypráví mu svůj životní příběh. Celá hra je tak vlastně vzpomínáním na Tommyho bohatý zločinný život. Samotná hra je pak mixem několika herních žánrů. Prvním z nich jsou automobilové závody. Ježdění je ve hře tolik, že by to klidně mohlo vydat na samotnou závodní hru. Ostatně jedna mise se skládá i se závodu historických aut, který náš hrdina musí vyhrát. Stejně tak na každou akci a potom zpět, se v Tonyho kůži musíme vydat autem, což mnohdy znamenalo i několik desítek jízdy městem. To vše bylo doplněno skvěle namixovanou směsicí akce, skvěle vymodelovaného města, solidní umělou inteligencí atd.
To, že je i v dnešní době Mafia zcela unikátní napovídá i fakt, že se ji žádné další hře s podobným zaměřením nepodařilo překonat. Jistě objevili se zde pokusy, z nichž nejzdařilejší byl asi The Godfather, podle knižní předlohy Kmotra. Ten ale nejen podle mého názoru Mafii nepřekonal, i když se jednalo o bezesporu kvalitní hru. Můžeme tedy konstatovat, že Mafia je stále králem ve svém oboru a že bude v co nejbližší době překonána dalším pokračováním, které snad již v Illusion Softworks kutí.
Vyzkoušejte si hru v demu: [games.tiscali.cz mirror]
OPERACE FLASHPOINT
Na červen roku 2001 čekala spousta natěšených hráčů jako na smilování. Hra od bratří Španělů, ze studia Bohemia Interactive, na sebe totiž strhávala veškerou pozornost. A jistě ne nadarmo, v podstatě veškerá očekávání byla naplněna. Téměř dokonalá hra, nabízející bezkonkurenční design úrovní, nadpozemskou hratelnost a netušené možnosti byla na světě. Se stejným nadšením jako u nás byla přijata i ve světě a jen potvrdila tvrzení, že malou zemičku ve středu Evropy je třeba brát sakra vážně. Ostatně pro mnoho hráčů je Operation Flashpoint dodnes nepřekonanou hrou. Když si teď čtu nadšené recenze z té doby, vyloudí mi to na tváři menší úsměv. Ne snad, že by články byly špatně napsané, ale ono nadšení z toho, že se konečně objevila ryze Česká hra, která natrhla tehdejší zahraniční produkci zadnici, byla zcela evidentní. Čím vším si hra získala své výsostné postavení? Především svou komplexností. Hráč začal jako obyčejný pěšák a prošel si tak celým hrůzným peklem války. Tím to ovšem všechno teprve začalo. V podstatě veškerou technika, která se ve hře objevila bylo možno použít a hlavně využít v boji proti nepříteli.
Flashpoint byl vyvíjen mnoho let a investice v podobě důkladné a poctivé práce se jistě vyplatila. Bohemia Interaktive studio se podařilo vytvořit skvělou hru, která přinesla všem militatně laděným hráčům skvělou singleplayr kampaň a možná ještě lepší multiplayer. Jedním z dalších důkazů nesporné světové kvality je i fakt, že engine a základ hry využívá i americká armáda, pro virtuální výcvik svých vojáků.
Vyzkoušejte si hru v demu: [games.tiscali.cz mirror]
VIETCONG
Nedlouho po skvělé Mafii, kterou jsme si dnes již představili, se objevila další nezapomenutelná hra. Na svědomí ji měli vývojáři z brněnského týmu Pterodon, pod záštitou Illusion Softworks. Ostatně později došlo ke sloučení obou dvou týmů, ale o tom zase někdy jindy. Vietcong byl z podstatně jiného soudku než Mafia. Jednalo se o akční FPS s výraznými taktickými prvky. I tady došel ke slovu velmi silný příběh. Ten sleduje osud Stevena Hawkinse, který právě přijíždí jako nováček do války ve Vietnamu. Jeho domovskou základnou, umístěnou hluboko v džungli se stane Nui Pek, ze které vyráží na mnohé úkoly do okolí. Po poměrně slabém rozjezdu hry se všechno rozběhlo na plné obrátky, takže kromě skvěle zpracované akce jsme se dočkali i silných taktických prvků. Simulace boje v džungli byla na tu dobu téměř dokonalá a atmosféra by se dala krájet. Při pomalém postupu jste se přímo chvěli strachem, za kterým keřem se objeví další "Charlie".
Ke slovu se dostali i různé vychytávky. Poměrně velká volnost při výběru zbraní, před každou misí máte možnost vybrat si dle libosti v muničních skladě. K dispozici jste měli i vlastní ubytování, skládající se ze dvou menších místností. Kromě možnosti studovat zápisky z minulých a nadcházejících misí zde bylo třeba i rádio, kde jste si dle libosti mohli navolit dobovou rockovou hudbu. Spousta misí začínala klasicky nasednutím do vrtulníku, načež jste i několik minut minut letěli nad džunglí a mohli jste se kochat její krásou. Bylo dokonce možné i řídit automobily, přičemž některé auto-úkoly zabrali i několik desítek minut.
Už dlouho před vydáním plné verze vzbuzovala hra velmi pozitivní reakce. K tomu přispívali i sami vývojáři, kteří se kupříkladu vypravili na několik týdnů do Vietnamské džungle, aby ji mohli ve hře znázornit co nejvěrohodněji. Došlo ovšem i k negativním reakcím. Ty největší se zřejmě točily kolem mise v tunelech, kdy byl hráč nucen v pokleku prozkoumat několik kilometrů podzemních tunelů vietkongu, což zrovna nepatřilo k tomu nejzábavnějšímu. Naopak velké pochvaly a nadšení se dočkal multiplayer, na který i dnes nedají někteří hráči dopustit.
Vyzkoušejte si hru v demu: [games.tiscali.cz mirror]
Doufáme, že jste si u dnešního článku příjemně zavzpomínali na hry, které nám ve světě udělali dobré jméno. Opět jsme si tak připomněli, že pořekadlo o zlatých Českých ručičkách stále platí. Nezbývá než se těšit na další skvělé herní počiny, které jistě vzejdou s dílen domácích vývojářů. Přejme jim k tomu spousty skvělých nápadů a píle.
Komentáře
Přehled komentářů
sšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsššsššssšsšsšsššsšssšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsššsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsššsšsšsššsšssššsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsššsšsšsššsšsššsššsšššsššsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšššsšsssšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsšsš
blkljhkljlkhjuju
(-bůuzx, 3. 12. 2007 19:10)