Nedávný Lipský veletrh byl první možností, kde jsme si (a vlastně všichni příchozí, nejen novináři) mohli zahrát první hratelný kousek nastávající strategické modly. Prezentace StarCraftu 2 zabírala polovinu stánku Blizzardu (druhou měl datadisk k World of Warcraft s podtitulem Wrath of the Lich King) a jeho hlavní dominantou byla kreslená hlava terranského vojáka, kterého si můžeme pamatovat již z menu prvního dílu a který je také dominantní na oficiálních stránkách. K dispozici byla asi třicítka počítačů s dvěmi LCD, na jednom jsme hráli a druhé vysoko nad námi sloužilo pro potěchu oka okolostojících diváků, čekajících až se na ně dostane řada. Nutno říci, že fronta u tohoto stánku byla jedna z největších na celém veletrhu a i přesto že, dostat se k počítači byla otázka minimálně hodinky, přicházelo stále více a více lidí. Vstup do stánku byl vyveden v designu terranských technologií, což můžete sami posoudit na snímku, který bude někde kolem.
Příběh StarCraftu 2 je zasazen deset let po datadisku Brood War, kdy se rasa Zergů stáhla zpět na planetu Char a Protossové jsou rozděleni nesváry mezi jednotlivými frakcemi templářů. Nyní to ale vypadá, že se dají dohromady a hrozba konfliktu je velmi blízko. Nejméně vyvinuta je prý kampaň Zergů, která má být nejsilnější a nejpůsobivější a nic bližšího o ní nebylo zveřejněno.
Prezentace hry se nesla ve velkolepém duchu a představeno bylo několik poměrně zásadních novinek. Především kampaň je nyní protkána částmi, kdy se můžete jako hlavní hrdina Jim Raynor procházet po své lodi, komunikovat s posádkou a ponořit se tak více do příběhu, trochu ve stylu rozhovorů známých z RPG her. Dále byla představena strategická mapa, na které je vidět rozmístění planet, které jsou k dispozici, a sami si můžete zvolit, na kterou se s jakým týmem vydáte. Dále se bitva odehrává tak jak jsme zvyklí a dokonce interface je více-méně stejný, krom tlačítka pro vyhledání flákajícího se pracanta a několika dalších drobností. Je ovšem více než pravděpodobné, že právě interface se ještě do vydání finální verze změní.
Hodně se mluví o možnosti zoomu, protože spousta hráčů by ráda viděla vyšší zoom (myšleno z větší výšky, tedy oddálení), ale autoři sami chtějí zachovat přesně takový, jaký byl, protože doménou hry mají být velké lokální boje a ne taktické operace v rámci celé mapy. Implementovaný zoom by měl pokrýt vše, co bude třeba vidět. Také se diskutuje o možné přítomnosti speciálních žlutých krystalů, jež by měly podstatně větší hodnotu, ale také by byly například uprostřed mapy a bylo by třeba o ně svést boj.
K dispozici byla síťová hra pro dvakrát dva hráče, časově omezená na 20 minut, což většinou stačilo a málokterá hra skončila uplynutím času. Spousta budov a jednotek nám hned připomněla již známé jednotky, ale také se objevilo mnoho nových. Například plamenometný terranský voják Firebat byl nahrazen jednotkou Reaper, kterou jste mohli vidět v již prezentovaném in-game videu. Je to ten voják, který pomocí létacího batůžku umí překonávat terénní nerovnosti. Jeho výstavba je velmi rychlá a levná, ale je stanoven maximální počet těchto jednotek a hodí se nejlépe pro rychlé výpady a přepady nechráněných konvojů nebo základen.
Až na drobné výjimky bylo pozměněno letectvo. Ducha Wraitha nahradila Banshee, která také ovládá maskování a mimoto vyniká poměrně vysokou rychlostí. Samozřejmě se setkáme s Battlecruiserem a dalšími známými viz rámeček sepsaný podle oficiálních stránek = jednotky, které jsou známé.
Velmi předělaní Protossové vlastní Phase Canon, což je jednotka schopná usadit se kdekoliv na mapě (v místě pokrytém energií) a začít tak stavět základnu. Phase Prism zase umí dodávat energii na stavbu a také dokáže transportovat jednotky na velké vzdálenosti. Nejsilnější jednotkou je bezpochyby majestátní mothership. Ve výzbroji se objevují jak staré známé jednotky tak zcela nové a unikátní kousky vzniklé evolucí předchozích modelů.
Dobrou zprávou je, že boje odsýpají tak jak jsme zvyklí a souboje jsou skutečnou lahůdkou. Blizzardi naštěstí nepřidali novou rasu jak je moderní (viz C&C3) a nerozhodili tak systém jednotek, léta pilovaný a propracovaný. Místo toho jen nahradili staré a málo využívané jednotky a přidali nové a ještě ultimátnější. Samozřejmě seznam jednotek zdaleka není finální a může se zcela změnit, ale hlavní rysy jsou poměrně jasné (až na Zergy). Stále funguje osvědčený systém kámen – nůžky – papír, kdy každá jednotka je na něco silná a naopak má svou slabinu. Tento systém funguje a zaručuje, že vždy existuje odpověď na nepřítelovu armádu a pouze dobře vyvážená jednotka dokáže nepřítele pozlobit.
Starcraft 2 v nás zanechal skutečně dobré dojmy, škoda jen, že hraní bylo tak krátké. Nezbývá tak než oprášit stařičkou originálku Starcraftu s datadiskem Brood War a počkat si minimálně několik měsíců na dvojku. Spekuluje se o datu 1.3.2008, které ukazují i některé e-shopy. Toto datum ale není jisté, protože předváděná hra nebyla ani Beta, stejně jako velmi hezká cena 899,-. Těšte se, JE NA CO.